Copilul meu are probleme? Etapa de dezvoltare 2–3 ani

Aveți un copil de 2–3 ani sunteți foarte atenți la creșterea și dezvoltarea lui. Vă prezentăm câteva repere în dezvoltarea neuro-motorie, senzorială, socio-afectivă, a gândirii și a limbajului copilului pentru această etapă de vârstă, care vă pot ajuta să monitorizați singuri nivelul de dezvoltare al copilului.

Dezvoltare senzorial-motrică:

  • Urcă sau coboară scara singur, ţinându-se de balustradă sau de zid.
  • Încearcă şi reuşeşte să se ţină pentru scurt timp, într-un picior.
  • Dă un şut eficient, puternic la minge, din proprie iniţiativă (sau când i se cere).
  • Urmăreşte cu interes acțiunea de a împături o foaie de hârtie şi încearcă şi el să o împăturească.
  • Duce un pahar cu apă fără să-l verse.
  • Participă la îmbrăcare şi poate să se încalţe singur, fără să-şi lege şireturile.
  • Folosește tacâmurile frecvent (lingura și furculița).
  • Îşi stabileşte controlul sfincterian complet, adică şi pe timpul nopţii.

Dezvoltarea limbajului:

  • În vorbire apar propoziţii formate din 3-4 cuvinte.
  • Întrebuinţează pronumele personal în mod frecvent (”Eu scriu.”).
  • Arată la cerere 7 imagini (Când adultul spune: ”Unde este maşina?”, copilul arată cu degetul imaginea cu mașina din carte).
  • Denumeşte 4-5 imagini (Când adultul îi arată imaginea unei mașini în carte și îl întreabă pe copil ”Ce este aceasta?”, copilul răspunde: ”Mașina”.).
  • Execută cu ușurință următoarele comenzi: “pune jucăria pe masă”, “pune jucăria sub masă”, “pune jucăria după dulap”.
  • Repetă după adult: “tata”, “fata face nani”, “copil, pâine, grădină”, “mi-e foame şi plâng”, “eu mă numesc….. şi câinele este rău”, “plouă în grădină şi Costel îşi face lecţiile”.

Dezvoltare socio-afectivă:

  • Trasează prin imitaţie (după demonstraţia adultului), o linie orizontală şi una verticală.
  • Construieşte un turn cât mai înalt, de cel puțin 8 cuburi.
  • Construieşte un pod după model.
  • Construieşte un pod din cuburi, mai complicat, din mai multe piese, după un model făcut de adult, model la construirea căruia el nu asistă (i se arată gata făcut).
  • Construieşte o poartă din cuburi.

Există diferențe evidente psihoindividuale între copii. Nu uitați că fiecare copil se dezvoltă în ritmul propriu. Totuși, dacă aveți incertitudini sau temeri în legătură cu dezvoltarea copilului, vă așteptăm oricând la o evaluare psihologică.

                                                                             Centrul Delfinul pentru copii cu autism, Bacău

                                                                             Serviciul de Terapie in Sistem Ambulatoriu