În terapia ABA, există un tip de învățare cunoscut sub numele de învățare incidentală. Acest tip de învățare se bazează pe principii similare cu cele ale instruire DTT (Direct Trial Teaching), dar are loc într-un mediu natural, iar interesul copilului pentru un obiect sau activitate deschide calea către învățare. Acest nume este dat învățării incidentale pentru că folosește „incidențele” care apar natural pentru a învăța abilități importante. A fost utilizat în principal pentru copiii de vârstă preșcolară. Cu toate acestea, de la descoperirea sa, învățarea incidentală a ajuns să fie considerată aplicabilă unei varietăți de abilități pentru aproape fiecare grup de vârstă.
Învățarea incidentală are loc într-un mediu natural și valorifică interesul copilului, motiv pentru care copilul devine extrem de motivat. Acest tip de învățare îi ajută pe copii să aplice abilitățile dincolo de mediul de lucru al terapiei ABA și îi pregătește pentru învățarea în lumea naturală.
Există cinci etape principale care trebuiesc îndeplinite pentru a implementa cu succes învățarea incidentală:
1. Așteptați momentul în care copilul inițiază activitatea atunci când demonstrează interes.
2. Explicați copilului cât mai clar ce așteptări aveți de la el.
3. Folosiți întrebări generice, cum ar fi „Ce trebuie să faci?” sau „Ce vrei/de ce ai nevoie?”
4. Dacă este necesar, oferiți prompturi.
5. Oferiți recompense și lăudați copilul atunci când manifestă comportamentele așteptate.
Învățarea incidentală poate fi utilizată în varietate de medii și situații, dintre care putem aminti:
Dobândirea autonomiei personale: Prin SD-uri de tipul ,,Fă ca mine/Fă și tu”, copilul va imita comportamentele de rutină zilnică precum: spălarea mâinilor, a dinților și a corpului. Dați șansa copilului de a se îmbrăca/dezbrăca de cât mai multe ori până va dobândi abilitățile (oferiți ajutorul de oricâte ori este necesar). Treceți de la prompturile fizice la cele verbale, indicative.
În timpul mesei: Întrebați copilul: „Ce vrei?” sau „Ce este asta?” atunci când prezentați mâncarea sau băutura dorită.” Spuneți copilului răspunsul dorit dacă este necesară promptarea: „Poți spune „prăjitură” sau „Poți spune „suc”. „Poți spune „Vreau suc”?. După răspuns, oferiți alimentul sau băutura dorită.
Oferiți șansa copilului de a fi independent în acțiunile specifice mesei, încurajați copilul să vă ajute la prepararea mesei, așezarea și strângerea acesteia.
La școală: Încurajați comportamentele sociale cu colegii și cadrele didactice, atât prin salut cât și prin schimb de informații. Puteți oferi sugestii de tipul ,, Poți spune„ Bună!” „Poți întreba„ Pot să mă joc?”.
Puteți folosi principiile învățării incidentale în cât mai multe contexte pentru a facilita dobândirea de conduite și informații benefice dezvoltării armonioase a copilului.
Sursa :
Gail McGee et al., (1999) A Comprehensive Naturalistic Teaching Approach for toddlers with Autism
McKinnon K., Krempa J. (2002). Social Skills Solution.
Davis, B., & Francis, K. (2022). “Incidental Learning” in Discourses on Learning in Education
Centrul Delfinul pentru copii cu autism, Bacău
Serviciul de Terapie Comportamentală Intensivă
Învățarea incidentală în terapia ABA
Leave a Comment
Posted: februarie 27, 2024 by admin
În terapia ABA, există un tip de învățare cunoscut sub numele de învățare incidentală. Acest tip de învățare se bazează pe principii similare cu cele ale instruire DTT (Direct Trial Teaching), dar are loc într-un mediu natural, iar interesul copilului pentru un obiect sau activitate deschide calea către învățare. Acest nume este dat învățării incidentale pentru că folosește „incidențele” care apar natural pentru a învăța abilități importante. A fost utilizat în principal pentru copiii de vârstă preșcolară. Cu toate acestea, de la descoperirea sa, învățarea incidentală a ajuns să fie considerată aplicabilă unei varietăți de abilități pentru aproape fiecare grup de vârstă.
Învățarea incidentală are loc într-un mediu natural și valorifică interesul copilului, motiv pentru care copilul devine extrem de motivat. Acest tip de învățare îi ajută pe copii să aplice abilitățile dincolo de mediul de lucru al terapiei ABA și îi pregătește pentru învățarea în lumea naturală.
Există cinci etape principale care trebuiesc îndeplinite pentru a implementa cu succes învățarea incidentală:
1. Așteptați momentul în care copilul inițiază activitatea atunci când demonstrează interes.
2. Explicați copilului cât mai clar ce așteptări aveți de la el.
3. Folosiți întrebări generice, cum ar fi „Ce trebuie să faci?” sau „Ce vrei/de ce ai nevoie?”
4. Dacă este necesar, oferiți prompturi.
5. Oferiți recompense și lăudați copilul atunci când manifestă comportamentele așteptate.
Învățarea incidentală poate fi utilizată în varietate de medii și situații, dintre care putem aminti:
Dobândirea autonomiei personale: Prin SD-uri de tipul ,,Fă ca mine/Fă și tu”, copilul va imita comportamentele de rutină zilnică precum: spălarea mâinilor, a dinților și a corpului. Dați șansa copilului de a se îmbrăca/dezbrăca de cât mai multe ori până va dobândi abilitățile (oferiți ajutorul de oricâte ori este necesar). Treceți de la prompturile fizice la cele verbale, indicative.
În timpul mesei: Întrebați copilul: „Ce vrei?” sau „Ce este asta?” atunci când prezentați mâncarea sau băutura dorită.” Spuneți copilului răspunsul dorit dacă este necesară promptarea: „Poți spune „prăjitură” sau „Poți spune „suc”. „Poți spune „Vreau suc”?. După răspuns, oferiți alimentul sau băutura dorită.
Oferiți șansa copilului de a fi independent în acțiunile specifice mesei, încurajați copilul să vă ajute la prepararea mesei, așezarea și strângerea acesteia.
La școală: Încurajați comportamentele sociale cu colegii și cadrele didactice, atât prin salut cât și prin schimb de informații. Puteți oferi sugestii de tipul ,, Poți spune„ Bună!” „Poți întreba„ Pot să mă joc?”.
Puteți folosi principiile învățării incidentale în cât mai multe contexte pentru a facilita dobândirea de conduite și informații benefice dezvoltării armonioase a copilului.
Sursa :
Gail McGee et al., (1999) A Comprehensive Naturalistic Teaching Approach for toddlers with Autism
McKinnon K., Krempa J. (2002). Social Skills Solution.
Davis, B., & Francis, K. (2022). “Incidental Learning” in Discourses on Learning in Education
Centrul Delfinul pentru copii cu autism, Bacău
Serviciul de Terapie Comportamentală Intensivă
Category: Centrul Delfinul Bacău