Se cunoaște faptul că întârzierile care apar pe aria limbajului și comunicării sunt foarte des întâlnite la copiii cu tulburare din spectrul autist. Deficitele la nivelul limbajului și comunicării au efecte negative asupra copilului, acesta fiind incapabil să-și satisfacă nevoile personale și să achiziționeze alte abilități cognitive specifice vârstei. De asemenea, pot apărea dificultăți la nivelul abilităților de socializare și chiar apariția unor comportamente problemă.
Astfel, este important să-l învățăm pe copil să ceară. Plânsul este prima cerere al unui nou născut și este o aptitudine esențială pentru supraviețuire. Pe măsură ce copiii cresc, cererile lor devin din ce în ce mai specifice, iar abilitățile lor de a cere trebuie să țină pasul cu această evoluție.
Formularea cererilor este un element crucial în abordarea axată pe comportamentele verbale. Se bazează pe satisfacerea unei nevoi și este fundamentat pe motivație. Copilul trebuie să fie motivat să ceară ceva, fie de foame, fie dintr-o dorință de alt gen. Copilul vrea suc, îl cere și îl primește. Cererea oferă un beneficiu pozitiv imediat.
Stimularea și dezvoltarea abilităților de a cere reprezintă elementul central care stă la baza dezvoltării limbajului și a abilităților de comunicare ale copilului.
Etape în dezvoltarea primelor cereri:
1. Cereri de obiecte:
- Promovarea cererilor: terapeutul manipulează un obiect și așteaptă copilul să manifeste interes (arată cu degetul către obiect, se întinde către obiect, urmărește obiectul cu privirea). Poziționați-vă la nivelul copilului, încercați să-i captați contactul vizual și repetați numele obiectului. În cazul în care nu ați reușit să-i captați atenția la prima încercare, repetați de aproximativ două-trei ori, după care oferiți obiectul dorit.
- Cereri în prezența obiectului cu echoic: țineți în mână sau manipulați unul din obiectele/alimente preferate, așteptați copilul să devină interesat de acesta și spuneți numele obiectului. Este posibil ca la începutul programului să fie necesar să repetați de mai multe ori numele obiectului până când veți obține un răspuns din partea copilului.
- Cereri spontane în prezența obiectului: plasați obiectele/alimentele preferate în aria vizuală a copilului, astfel încât să le poată vedea, dar să nu poată avea acces la ele. Așteptați copilul să devină interesat de unul dintre itemi. În cazul în care copilul nu manifestă preferință pentru itemul prezentat, schimbați itemul sau încercați mai târziu.
- Cereri spontane în absența obiectului: copilul cere obiectul/alimentul preferat fără ca acesta să se afle în câmpul vizual.
2. Cereri de acțiuni: materialele necesare se stabilesc în funcție de preferințele copilului. Acțiuni precum: gâdilă-mă, prinde-mă, învârte-mă, nu necesită materiale specifice, însă pot fi create situații care să necesite manipularea anumitor obiecte pentru a obține întăritorul: deschide, împinge, apasă, suflă.
Să folosim exemplul unui copil de 4 ani diagnosticat recent cu autism. Copilul poate să spună câteva cuvinte, dar nu cere, nici măcar dacă obiectele pe care le vrea sunt la vedere. Cum cererea obiectelor care sunt la vedere este mai ușoară decât a acțiunilor sau obiectelor care sunt în afara câmpului vizual, ne vom concentra pe a-l învăța pe copil să ceară vocal obiectele la vedere.
O greșeală care se face uneori când îi învățăm pe copii să ceară este folosirea de cuvinte ca dă, mai mult și te rog. Copiii învață că, dacă vor ceva, pot să spună mai mult, iar lucrul respectiv le va fi dat. Dar, nu învață cum să ceară efectiv un obiect. În loc de asta, învață-l pe copil cum să ceară un obiect efectiv aflat la vedere și care, în cele din urmă, va fi scos din câmpul vizual.
De reținut este faptul că, dacă un copil obișnuit va învăța să ceară după numai câteva încercări, un copil cu întârzieri în dezvoltare poate să aibă nevoie de sute sau mii de încercări pentru a învăța să ceară. Preocuparea ta este să-i asiguri, pe parcursul zilei, o mulțime de ocazii de a face acest lucru. Practic, ținta ta va fi să-i dai copilului sute de oportunități de a realiza cereri, în fiecare zi. Aceasta înseamnă că va trebui să creezi o atmosferă în care el să fie motivat să ceară lucruri în mod frecvent.
În concluzie, atunci când abilitatea de a cere este dobândită, aceasta îi va permite copilului să dețină mai mult control asupra mediului înconjurător, va stimula motivația copilului de a demonstra cât mai des comportamente verbale și va permite dezvoltarea abilităților de interacțiune socială.
Centrul Delfin pentru copii cu autism
Program de Terapie in Sistem Centru de Zi
Predarea cererilor la copiii cu Tulburare de Spectru Autist(TSA)
Leave a Comment
Posted: martie 13, 2023 by admin
Se cunoaște faptul că întârzierile care apar pe aria limbajului și comunicării sunt foarte des întâlnite la copiii cu tulburare din spectrul autist. Deficitele la nivelul limbajului și comunicării au efecte negative asupra copilului, acesta fiind incapabil să-și satisfacă nevoile personale și să achiziționeze alte abilități cognitive specifice vârstei. De asemenea, pot apărea dificultăți la nivelul abilităților de socializare și chiar apariția unor comportamente problemă.
Astfel, este important să-l învățăm pe copil să ceară. Plânsul este prima cerere al unui nou născut și este o aptitudine esențială pentru supraviețuire. Pe măsură ce copiii cresc, cererile lor devin din ce în ce mai specifice, iar abilitățile lor de a cere trebuie să țină pasul cu această evoluție.
Formularea cererilor este un element crucial în abordarea axată pe comportamentele verbale. Se bazează pe satisfacerea unei nevoi și este fundamentat pe motivație. Copilul trebuie să fie motivat să ceară ceva, fie de foame, fie dintr-o dorință de alt gen. Copilul vrea suc, îl cere și îl primește. Cererea oferă un beneficiu pozitiv imediat.
Stimularea și dezvoltarea abilităților de a cere reprezintă elementul central care stă la baza dezvoltării limbajului și a abilităților de comunicare ale copilului.
Etape în dezvoltarea primelor cereri:
1. Cereri de obiecte:
2. Cereri de acțiuni: materialele necesare se stabilesc în funcție de preferințele copilului. Acțiuni precum: gâdilă-mă, prinde-mă, învârte-mă, nu necesită materiale specifice, însă pot fi create situații care să necesite manipularea anumitor obiecte pentru a obține întăritorul: deschide, împinge, apasă, suflă.
Să folosim exemplul unui copil de 4 ani diagnosticat recent cu autism. Copilul poate să spună câteva cuvinte, dar nu cere, nici măcar dacă obiectele pe care le vrea sunt la vedere. Cum cererea obiectelor care sunt la vedere este mai ușoară decât a acțiunilor sau obiectelor care sunt în afara câmpului vizual, ne vom concentra pe a-l învăța pe copil să ceară vocal obiectele la vedere.
O greșeală care se face uneori când îi învățăm pe copii să ceară este folosirea de cuvinte ca dă, mai mult și te rog. Copiii învață că, dacă vor ceva, pot să spună mai mult, iar lucrul respectiv le va fi dat. Dar, nu învață cum să ceară efectiv un obiect. În loc de asta, învață-l pe copil cum să ceară un obiect efectiv aflat la vedere și care, în cele din urmă, va fi scos din câmpul vizual.
De reținut este faptul că, dacă un copil obișnuit va învăța să ceară după numai câteva încercări, un copil cu întârzieri în dezvoltare poate să aibă nevoie de sute sau mii de încercări pentru a învăța să ceară. Preocuparea ta este să-i asiguri, pe parcursul zilei, o mulțime de ocazii de a face acest lucru. Practic, ținta ta va fi să-i dai copilului sute de oportunități de a realiza cereri, în fiecare zi. Aceasta înseamnă că va trebui să creezi o atmosferă în care el să fie motivat să ceară lucruri în mod frecvent.
În concluzie, atunci când abilitatea de a cere este dobândită, aceasta îi va permite copilului să dețină mai mult control asupra mediului înconjurător, va stimula motivația copilului de a demonstra cât mai des comportamente verbale și va permite dezvoltarea abilităților de interacțiune socială.
Centrul Delfin pentru copii cu autism
Program de Terapie in Sistem Centru de Zi
Category: Sfatul specialistului