Terapia ocupaționale si rolul ei in actul educațional

Rolul terapiei ocupaţionale este de a dezvolta însuşiri, calităţi, abilităţi, beneficiarii fiind persoane care au întâmpinat probleme ale capacităţii de funcţionare în orice perioadă a dezvoltării individuale, fizice sau psihice. Spectrul de acţiune al terapiei ocupaţionale include probleme fizice, deci ale corpului, psihice – la bolnavii psihici, cognitive, psihologice şi psihosociale. 

Terapia ocupațională, fiind o activitate cu scop bine definit, implicarea persoanei în astfel de acțiuni presupune coordonarea între sistemele senzoriale, motorii, cognitive și psiho-sociale ale individului.

 În terapia ocupaţională activitatea practică este folosită pentru a dezvolta abilităţile de adaptare. Prin ea, individul dobândeşte autoritate mediului înconjurător, fapt ce contribuie la dezvoltarea sentimentului de competenţă. Prin competenţă creşte capacitatea de a face faţă problemelor existenţiale, de a-şi îndeplini rolul social prin contactul direct cu factorul uman şi cu mediul. Prin interacţiunea cu aceşti factori individul ajunge să-şi cunoască potenţialul şi limitele sale, cât şi cele ale mediului în care trăieşte. Practicienii de terapie ocupaţională folosesc activitatea practică ca metodă de a ajuta clientul să înveţe o nouă îndeletnicire de a-şi regăsi o aptitudine pierdută, de a compensa o incapacitate şi de a preveni o disfuncţie.

Terapia ocupațională se focalizează pe următoarele:

·         încredere în sine;

·         stima de sine;

·         abilitatea de a lua decizii;

·         responsabilitate pentru propria persoană;

·         conștientizarea realității;

·         putere de concentrare, atenție, perseverență;

·         toleranță la frustrare;

·         gestionarea fricii, tensiunii și agresivității;

·         exprimare a emoțiilor;

·         conștientizare corporală;

·         comunicare și abilități sociale;

·         potențial și energie;

·         motivație;

Terapia ocupațională se adresează:

·         copiilor cu probleme de învățare;

.          copiilor cu probleme senzoriale;

·         copiilor cu autism;

·         copiilor cu tulburări de dezvoltare;

·         copiilor cu tulburări mentale sau de comportament;

·         copiilor cu probleme fizice si motrice

·  copiilor cu bolii cronice

Scopurile terapiei ocupaţionale sunt de a învăţa şi cultiva independenţe individuale, de a căuta căi pentru client ca să-şi recâştige sau să-şi regăsească capacitatea de a funcţiona independent depinzând cât mai puţin de asistenţa oferită de alţii.

Serviciul de Terapie Ocupațională

Centrul Delfinul pentru copii cu autism, Bacău

Lasă un răspuns