Depistarea precoce a întârzierii în dezvoltarea limbajului și importanța terapiei logopedice

Întârzierea în dezvoltarea limbajului reprezintă devierea în ritmul de apariție și de  dezvoltare a limbajului, în condițiile normalității auzului, a aparatului fonoarticulator și a unei dezvoltări mintale corespunzătoare vârstei cronologice.

Aceasta afectează cele trei arii ale limbajului: pronunția, înțelegerea și structura gramaticală. Tulburarea poate fi diagnosticată în jurul vârstei de trei ani, în cazul unui copil care utilizează un număr redus de cuvinte, are omisiuni de sunete, silabe, nu formulează propoziții simple și nu utilizează cuvinte de legătură (prepoziții și conjuncții).

Părinții și cadrele didactice trebuie să fie interesați de evaluarea nivelului de dezvoltare a copiilor, pentru a identifica dificultățile întâmpinate în anumite arii ale limbajului.

Comunicarea prin limbaj este fundamentul pe care se construiesc procesele de socializare și învățare. Abaterile sau blocajele în dezvoltarea limbajului, în raport cu etapele de dezvoltare tipice, determină frânarea dezvoltării psihosociale a copilului. Prin urmare, depistarea precoce și intervenția timpurie au un rol foarte important. Programul de recuperare va parcurge etapele firești de dezvoltare a vorbirii, pornindu-se de la nivelul la care se află copilul și nu de la cel la care ar trebui să fie conform vârstei cronologice.

Fiecare copil cu întârziere în dezvoltarea limbajului are un anumit profil psiholingvistic, cu arii mai mult sau mai puțin dezvoltate, motiv pentru care, etapele corectării vor fi individualizate în funcție de fiecare caz.

Jocul, climatul afectiv pozitiv, încurajarea permanentă, folosirea recompenselor variate și oferite cu mult entuziasm sunt elementele de bază, care asigură succesul în recuperare.

Copiii cu întârzieri în dezvoltarea limbajului au dificultăți în a se concentra și a asculta. Educarea abilităților copilului de a asculta și de a fi atent este foarte importantă pentru imitarea și învățarea sunetelor care alcătuiesc cuvântul.

Intervenția logopedică trebuie să fie una promptă, timpurie, având în vedere debutul acestor tulburări și implicațiilor majore în plan social, școlar, emoțional.

Specialistul recomandă părinților:

  • Obișnuiți copilul să asculte sunete și zgomote din mediu;
  • Încurajați copilul să asculte un cântec, să îl fredoneze și să se miște în ritmul muzicii;
  • Spuneți-i povești și modulați  vocea și intonația, imitând anumite personaje;
  • Vorbiți încet, pentru a-l obliga să fie atent;
  • Implică-l în activități ce îi fac plăcere și încurajați-i spontaneitatea;
  • Exersați zilnic și provocați-l pe copil să își folosească cunoștințele;
  • Adaptați cerințele și activitățile în funcție de capacitățile lui și creșteți dificultatea gradual.

Serviciul de Terapie Logopedică

Centrul Delfinul pentru copii cu autism

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *