Tulburările de somn la copiii cu tulburare de spectru autist

Tulburările de somn – dificultăți în a adormi, necooperare în rutina de a adormi, comportamente problemă ce apar după ce copilul a fost pus în pat (ex. plâns, părăsirea dormitorului, jocul în pat), copilul adoarme tărziu, copilul se trezește devreme, copilul se trezește pe timpul nopții – sunt dificultăți des întâlnite și des raportate de către părinți medicilor pediatri și, de asemenea, un motiv la fel de des pentru prescrierea de medicație psihotropă.

Studiile arată că tulburările de somn afectează negativ copiii și familiile acestora. Iritabilitatea, rănirea involuntară, problemele de cooperare, dificultățile de învățare, riscul de obezitate și anxietatea sunt corelate pozitiv cu tulburările de somn. De asemenea, tulburările de somn sunt corelate pozitiv cu alte comportamente problemă des întâlnite – comportamente autoagresive, agresivitate, tantrumuri, impulsivitate. În același timp, există efecte secundare asupra membrilor familiei – slaba calitate a somnului părinților, stres și tensiune între membrii familiei

Prevalența tulburărilor de somn, așa cum o regăsim în literatura de specialitate, este de 35 – 50% în rândul copiilor tipici și de 67 – 73% în rândul copiilor cu T.S.A.  Părinții se adresează de regulă medicilor pediatri pentru reglarea tulburărilor de somn, iar aceștia fie sugerează că aceste tulburări se vor regla/ameliora de la sine, fie prescriu tratament farmacologic, aceasta în ciuda faptului că nu există medicamente aprobate sau etichetate ca acționând asupra insomniei la copilul mic. Singura substanță care are eficiență semnalată în literatura de specialitate este melatonina, însă aceasta singură nu poate rezolva tulburările de somn.

În acest context, nevoia de tratamente eficiente, atât pentru reglarea cât și pentru prevenirea tulburarilor de somn, este evidentă. Studii recente încurajează aplicarea de strategii derivate din analiza comportamentală. Din această perspectivă, a adormi este un comportament influențat de istoria noastră ancestrală (genetică) și de cultura prezentă. De asemenea, acest comportament poate fi influențat de aspecte/evenimente trecute sau prezente din mediu (poate fi motivat sau demotivat, poate deveni dependent de anumite aspecte din mediu, poate fi afectat de prezența altor recompense pentru alte comportamente). Pentru a înțelege o problemă/tulburare legată de somn, trebuie să găsim răspunsuri la câteva întrebări importante precum acestea:

  • Ce alterează valoarea somnului în momentele în care acesta ar trebui să fie extrem de important?
  • Ce anume dă valoare somnului și semnalizează că acesta este disponibil în momentele nepotrivite?
  • De ce aspecte/evenimente/situații este somnul dependent?
  • Ce alte interacțiuni sau activități recompensatoare sunt disponibile atunci când copilul ar trebui să doarmă?

Răspunzând la astfel de întrebări putem înțelege și opera asupra a ceea ce motivează comportamentul de a adormi (recunoașterea/identificarea fazelor somnului, cunoașterea timpului necesar de somn corespunzător vârstei cronologice sunt aspecte esențiale), asupra a ceea ce declanșează acest comportament (stabilirea unei rutine plăcute și relaxante de pregătire pentru somn, pregătirea mediului în ce privește lumina, nivelul de zgomot și temperatura, identificarea comportamentelor ce interferează cu somnul și a recompenselor pentru aceste comportamente, identificarea dependențelor și eliminarea treptată a celor nepotrivite sunt aspecte de luat în calcul). Înțelegând și operând aceste aspecte, analistul comportamental poate găsi soluții în rezolvarea problemelor legate de programul/orarul de somn, cooperarea în rutina de pregătire pentru somn, dependențele nepotrivite, trezirile pe timpul nopții etc.

Serviciul de Terapie în Sistem Ambulatoriu

Centrul Delfinul pentru copii cu autism, Bacău

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *