Rolul echipei de terapeuți în implementarea planului de intervenție personalizată

În spatele oricărui om de succes, în spatele oricărui proiect de succes, există o echipă de oameni dedicați acelui scop.

La fel se întâmplă și atunci când vorbim despre implementarea cu succes a planului de intervenție personalizată pentru copiii diagnosticați cu tulburare de spectru autist. Este nevoie de o echipă interdisciplinară, iar aceasta este formată din: coordonator, terapeut, medic, părinte, kinetoterapeut, logoped, terapeut ocupațional, shadow, educator.

Rolul coordonatorului

Coordonatorul concepe și monitorizează planul de intervenție personalizat.

Oferă îndrumare părinților în gestionarea comportamentelor indezirabile care apar pe parcursul zilei. Realizează evaluarea periodică a copilului și stabilește noi intervenții în urma colectării datelor.

De asemenea, coordonatorul îndrumă și oferă training terapeuților care fac parte din echipa de implementare a planului de intervenție.

Rolul terapeutului

Terapeutul implementează planul de intervenție direct, în ședințele de terapie 1 la 1, cât și în grup, aplicând tehnicile și principiile specifice terapiei comportamentale aplicate. Terapeutul se adaptează constant la nevoile copilului, dă dovadă de flexibilitate în predare, în funcție de abilitatea predată copilului.

Rolul părintelui

Părintele joacă un rol deosebit de important. Copilul petrece cel mai mult timp alături de familie, părinți și aparținători. Părinții au responsabilitatea de a se informa constant, de a participa la întâlnirile de training special organizate pentru a veni în sprijinul acestora, ulterior reușind să deprindă abilități necesare pentru a-l ajuta pe copil.

Totodată, comunicarea părinte-terapeut este esențială pentru ca programele terapeutice să fie eficiente.

Rolul kinetoterapeutului

Kinetoterapeutul elaborează un program de activităţi fizice, adaptate etapei de dezvoltare motorie la care se află copilul în momentul evăluării iniţiale sau altor nevoi observate de către terapeut în timpul şedinţei (autostimulări, mişcări stereotipe).

 Rolul logopedului

Logopedia reprezintă terapia tulburărilor de limbaj. Logopedul se concentrează asupra îmbunătățirii discursului copilului și abilităților de a înțelege și de a exprima limbajul, inclusiv limbajul non-verbal.

Rolul terapeutului ocupațional

Obiectivul principal al terapeutului ocupaţional este acela de a-l ajuta pe copil în participarea la activităţile cotidiene.

Terapia ocupațională ajută copiii cu autism să își întărească punctele forte și să reducă dificultățile în activitățile zilnice. Deoarece, tuburarea de spectru autist se manifestă diferit la fiecare copil, terapeuții își concentrează atenția pe domeniile-cheie de dezvoltare în care copilul are nevoie de ajutor. Terapeutul trebuie să îmbunătățească abilitățile copilului de a face față ocupațiilor zilnice (joacă, îngrijire de sine, participare socială, abilități motorii precum și orice altă activitate sau sarcină pe care copilul o dorește), sprijinind totodată și familia copilului.

Rolul terapeutului-shadow

Shadow-ul (însoțitorul) este un terapeut format în analiza aplicată a comportamentului, care îi oferă copilului sprijinul necesar pentru a reuși să facă față cu succes cerințelor preșcolare și școlare .

Oferă copilului ajutor, în măsura în care acesta are nevoie, urmărind ca, în timp, acest ajutor sa fie retras puțin câte puțin, în scopul obținerii independenței copilului.

 Rolul educatorului

Educatorul este responsabil să își adapteze metodele de predare, cât și maniera în care desfășoară activitățile la clasă, în așa fel încât să faciliteze integrarea socială a copilului diagnosticat cu TSA.

Astfel, scopul echipei interdisciplinare este acela de a interveni pe mai multe arii de dezvoltare (comportament, social, cognitiv, motor, comunicare și limbaj), iar fiecare specialist din cadrul echipei are un rol deosebit de important în recuperarea de succes a fiecărui copil.

Serviciul Centru de zi

Centrul Delfinul pentru copii cu autism, Bacău

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *